Min första tjej

20 Maj

När vi skulle skriva våra atletprofiler till den här bloggen så insåg jag att jag inte hade så mycket att fylla den med. Jag ville skriva som Richard och bara rada upp tider på olika pass jag hade genomfört. Jag kör oftast Crossfit Nordics dagsprogramering och de passen har oftast inga namn. Utan kallas just Dagens pass. Det är också anledningen till att jag gillar crossfit. Den ständiga variationen av övningar och sammansättningen av övningarna. Som kan göra två till synes rätt lika pass till helt olika i känsla och prestationsförmåga. Därför händer det inte ofta att jag kör samma pass flera gånger. Jag har nu bestämt mig för att utföra några crossfit klassiker som kallas för ”The Benchmark girls ”. Och försöka skrapa ihop tillräckligt hyggliga tider så jag vill ha med dem här på min Fysiska statistik. När jag precis började med crossfit så var den stora utmaningen att ta sig igenom passet, alltså att kunna utföra alla övningar och även kunna göra det på RX vikter. Tiden var inte lika relevant utan jag var nöjd när jag hade tagit mig i mål. Idag är det lite annorlunda då jag i de flesta fall kan alla övingar. Två stora utmaningar är muscle up och ringdips. Hur som helst så är det nu focus på att göra det så snabbt som möjligt. Vilket jag upplever är en större utmaning. Här kommer psyket in och vill förstöra. Min hjärna vill ständigt få mig att vila mer än vad min kropp behöver och det är ibland livliga diskussioner med mina egna viljor.

Så åter till The Benchmark girls. Jag bestämde mig idag att Diane skulle vara min första tjej. Diane är 21-15-9 av Marklyft på 70 kg och handstående armhävningar.
Mina tankar innan passet var att jag hanterar båda övningarna bra, nu gäller der det bara att lägga upp passet rätt så att jag inte är för andfådd för att göra HSPU eller att inte göra för många på rad så att jag tar slut i axlarna. I vissa övningar kan man trots att man känner att man är helt slut alltid sega sig igenom 1 rep till. Men inte i HSPU. Tar det slut där så kan det kännas helt omöjligt att ta sig igenom passet.

Såhär efter passet så känns det bra! Jag kom imål på tiden 5:38. Det är svårt att veta vad man har att förvänta sig när man aldrig har gjort ett pass förut. Jag hade trott att det skulle bli värre, vilket tyder på att jag borde kunna pressa min tid endel… Men som jag sa innan så var jag orolig att bli för andfådd till HSPU för att det då blir för tungt att vara upponer. Jag fick dela upp HSPU några gånger iallafall så jag tror inte det hade gjort så mycket om jag var aningen mer andfådd. Detta återstår att se.
Jag och Jenny har planerat att köra det här passet ihop snart så då ska jag ta den här tiden!
Tack för mig/Ellinor

2 svar to “Min första tjej”

  1. Jenny maj 20, 2011 den 7:49 e m #

    Vad bra du är Ellinor!! Jag är så glad att du är med i teamet =)

  2. Micke maj 25, 2011 den 8:39 f m #

    Du är grym Ellinor! Jag är superglad att ha dig som vän och kollega!

Kommentera

