Grease the Groove

22 Jun

 

Har du hört uttrycket ” man blir bra på det man tränar” Jag tycker det stämmer så bra!

 

Har du ett träningsmål eller flera? Känns det som att du är påväg mot det målet?

Eller ligger det hela tiden kvar där utan någon utveckling? Har du accepterat att du inte kan göra en viss övning?

 

Jag hör många personer säga. Jag kan inte göra armhävningar på tå… De har accepterat det och gör dem då alltid på knä…

 

I Crossfit ska vi vara bra på så mycket. Ja vet att jag stundtals blir stressad av detta och tycker att jag är dålig på att fokusera på en sak i taget. Mitt tips till er och till mig själv är att välja ut några övningar som du vill förbättra dig i och försök att hitta en situation där du under en vanlig dag kan träna på detta. Eller träna lite extra på det varje gång du är på gymmet. Så kan jag lova att du kommer bli bättre på det!

Vill du t.ex. bli bättre på att göra armhävningar på tå hela vägen ner med bröstet i golvet? Gör ca 70 % av din maxkapacitet flera gånger under dagen. Om ditt max är 5st gör då ca 3st i följd flera gånger under dagen. Exempelvis 3st armhävningar innan varje gång du ska äta någonting.  Med 5 mål mat om dagen x 3= 15st armhävningar på en dag=)

 

Som ett exempel. Jag och en kollega slog vad om att vi skulle klara av att göra två strikta chins, vi hade 4 månader på oss. Ingen av oss kunde göra en enda och jag tror inte ens att jag var nära. Jag hade accepterat att jag inte kunde och att det förmodligen skulle vara så resten av mitt liv.  Jag kommer ihåg när jag skakade hand med Anna att jag tänkte i mitt innersta att det här aldrig kommer att gå.  Trots detta så ville jag verkligen ge det en chans och se om det skulle gå. Jag övade som 17 under de kommande veckorna. Detta var mitt största fokus, varje gång jag tränade övade jag lite extra på detta. Jag och Anna klarade målet! Jag klarade av att göra något som jag aldrig trodde skulle vara möjligt för mig. En bra dag gjorde jag 2 annars kanske 1. Men jag ville göra fler, jag kände att det jag gjort innan inte räckte för att ta mig vidare. En kollega tipsade mig om att jag flera gånger under dagen då jag gick förbi chinsräcket skulle dra mig upp 1 gång. Jag anammade hans råd och började dra mig upp i räcket varje gång jag gick förbi. På en arbetsdag kanske det vart ca 5-8 ggr.  Inom en kort tid klarade jag av att göra ca 5st strikta chins. Vad hade hänt?  Jo jag hade tränat upp mina nervbanor och successivt vant mina muskler vid rörelsen och belastningen.

 

Jag hade nästan glömt bort det här tänket när Erik på Crossfit Nordic började prata om detta förra vecka. Så nu är det dags igen jag har bestämt mig för att mitt Greese the Groove focus just nu är att öva på att hänga i ”false grip” (greppet man använder i muscle up). Jag känner att det är en bidragande effekt till att jag inte är så bra på muscle-ups. När greppet sitter bra ska jag göra som jag gjorde med pullupsen. Då jag nu bara kan göra 1 mucle up åt gången. 1 i taget upprepade gånger på ett träningspass. Jag ska även vid varje träningspass öva på Butterfly pullups, få in flytet och hitta rätt höjd. Här är en video från dagsläget, jag får inte riktigt in flytet som ni ser.

 

To be continued…

 

 

2 svar to “Grease the Groove”

  1. Jenny juni 22, 2011 den 8:27 e m #

    Bra inlägg Elvis!!

  2. Team Reebok juni 23, 2011 den 9:33 f m #

    Wow. Inspirerande Elvis!

Kommentera

