Copycat!

25 Jun

Blev inspirerad av Lollos midsommarpass och tänkte köra något liknande. Cyklade bort till Kristinebergs IP och dammade av  fem 400-ingar. Min vila var dock, till skillnad från Louise, väldigt passiv. Ville ha fokus på löpningen samt se hur pass bra jag kunde återhämta mig på 90 sek. Rätt bra visade det sig. Det var väldigt längesen jag sprang 400-meter. Har nog, när jag tänker efter, bara gjort det vid ett fåtal tillfällen tidigare och då utan tid. Idag däremot så hade jag klockan i högsta hugg. Mina ”lopp” såg ut så här:

Varv 1: 1:14
Varv 2: 1:11
Varv 3: 1:12
Varv 4: 1:11
Varv 5: 1:07

Det kändes rätt bra att springa och jag försökte anamma de tips jag fått av våra sprinters Christian och Lollo; aktiva armbågar upp mot himlen, dra med hamstrings och håll överkroppen stilla. Det kändes lite avigt. Fick mjölksyra i baksidan och det har jag nog aldrig tidigare upplevt när jag sprungit slättförs. Skulle uppskatta min intensitet i löpningarna till ca 80-90%, där första varvet var 80 och det sista 90%. Pulsen dök snabbt mellan varven och jag stod nästan och väntade ut tiden till det var dags för nästa. Skön känsla, men samtidigt ett tecken på att vilan kanske var lite lång. 60 sek hade nog räckt.

Hade tänkt att köra mitt armhävningsrace i anslutning till löpningen men vädergudarna tyckte annorlunda. Skyndade mig istället hem för att avsluta mitt träningspass på vardagsrumsgolvet. Nu kan hända att jag snöat in lite väl mycket på mitt ”på minuten tänk”, men jag tycker att det känns väldigt bra att träna det jag suger på på det sättet. Syftet med dessa pass är att få lite mängdträning, alltså att klämma in så många repetitioner som möjligt men samtidigt försöka undvika att träna till failure. Dagens armhävningsträning:

10 armhävningar på minuten i 20 minuter

Dessa gjorde jag obrutna vilket innebär att jag i alla fall i teorin nu borde klara 20 varv på Cindy, vilket är något av ett mål för mig. Har bara försökt en gång men då blev jag helt rökt på armhävningarna redan efter 10 minuter. Ge mig några veckor till sen ska jag försöka.

Nedan finns en väääldigt enformig film på de första och sista minutrarna av passet. Så om man tycker armhävningar är det roligaste som finns att kolla på:

3 svar to “Copycat!”

  1. Lollo juni 25, 2011 den 8:18 e m #

    Mycket bra tider på 400-metersloppen och kul att Lasse fick vara med på ett hörn! 🙂

  2. Bruno juni 26, 2011 den 5:52 f m #

    Grymt bra film

  3. Andreas juni 26, 2011 den 4:30 e m #

    Thank you guys.
    Bruno: visst var det en riktigt blockbuster!?

Kommentera

