Snabba ryck!

26 Jun

Eller inte så snabba ryck.

Ryck, eller snatch var alltså dagens fokusövning. Började först med att försöka hitta ”klippet” bara med stången och tyckte jag fick till det några gånger. Tills jag la på lite vikt. Jag blir så trött på att jag inte bara kan koppla bort mina armar. De vill göra alldeles för mycket jobb. Sen försökte jag också få till lite snabbhet i lyftet. Problemet är bara att det är neråt man ska vara snabb inte uppåt. Lätt att man istället vill dra upp stången så fort som möjligt från marken och då tar så klart armarna över. Jag la på 40kg på stången och försökte verkligen fokusera på att vara snabb under stången. Det gick sådär…

Men det tar sig ändå lite grann. Jag har sett fulare ryck.

Ville även få till en kortare metcon med ryck som ett moment. Komponerade ihop följande:

3 varv på tid av:

3 Squat snatch, 60kg

6 Overhead squat, 60kg

9 Toes to bar.

Alltså det är så svårt att träna själv. Hade inget ”go” alls i kroppen och så fort det blev lite obekvämt ville jag vila. Och gjorde det också. Värdelöst. Hur som helst 5 minuter och 45 sekunder senare var passet i alla fall avklarat. Störigt med det, för mig, låga pullup-räcket vi har på Haga, fick inget flyt alls i toes-to-baren.

Nog med negativitet! Det var kul att få träna lite ryck och jag känner att jag gör lite framsteg. Jag är mer stabil över huvudet och känner mig nästan trygg i att sätta mig under vikten. Bra träningshelg för att vara midsommar, skönt att man istället för att vara tung i huvudet har varit tung i benen! Det omvända har nog varit överrepresenterat hos befolkningen denna helg..

Kommentera

