Hur känns det Jenny?

10 Jul

Den frågan ställdes till Jenny som helt oplanerat ”råkade” kvala in till största tävlingen inom crossfit, Crossfit Games som går av stapeln den 29-31 juli kl.8 (i tidzonen PDT) i Carson utanför Los Angeles.

Jenny, hur känns det att ha kvalat in?
Helt klart oväntat. Jag ville ju kvala in redan förra året, så det här känns ju tokskoj!

Du har väl tävlat i CrossFit Games tidigare?
Ja, jag tävlade i CrossFit Games 2008, och jag tror faktiskt jag var den första europén som tävlade. Jag var iallafall den första svensken som tävlade. Då kom jag på en 26:e plats av 91 kvinnliga tävlanden.

2010 kom jag 1:a på Sectionals och 6:a på Regionals.

Har du ändrat på din träning sedan du kvalade in till Games?
Innan Regionals i Manchester så tränade jag ett pass/dag, fär det är så mcyket jag hinner pressa in i min vardag. Men nu försöker jag att träna två pass/dag, så att kroppen vänjer sig vid det som komma skall. Jag har även tagit hjälp av en PT och försöker träna mer på mina svagheter.

Har du haft några skador?
Ja, dessvärre så har jag ju det =( Mina underarmar och axlar jag strejkat ett tag nu. Överträning skulle jag tro. Tejpen jag använder fungerar så underramarna avlastas lite så jag litar på att den hjälper mig genom denna tävling =)

Om du fick bestämma, vilka moment skulle du vilja kom på Games? 
Helt klart handstand walk, pistoler, HSPU och double unders.

Vad är din målsättning på Games?
Att göra mitt absolut bästa och åka därifrån nöjd 🙂

Vilken är din/dina förebilder inom crossfit?
Det är Annie Sakamoto, det var hon som fick mig att börja med crossfit. Hon är en grym atlet och dessutom tvåbarnsmamma. Hon inspirerar verkligen mig! Tycker även att Miranda Oldroyed är en fantastisk atlet.

Vilka tror du blir topp tre av kvinnorna?
Det beror ju helt på vilka övningar som kommer men jag tror Christan Clever och Annie Thorisdottir har båda en väldigt bra chans till att vinna!

Vilka tror du blir topp tre av männen?

Svårt med männen, det finns så många bra! Men det är samma där, beror på vilka övningar som kommer. Men jag tror definitivt att Mikko Salo kommer att göra bra ifrån sig!

Vilka är dina styrkor?
Allt med handstående! 

Vad är roligast att träna?
Korta och tunga pass! Jag gillar även pass med MU, även om jag inte är bäst på dem så är det en kul övning!

Vilka är dina nästa mål förutom alla kommande tävlingar?
Jag skulle gärna vilja bli lite starkare. Mål för snatch är 55kg, clean & jerk 75kg och att ta 135kg i marklyft samt att göra 50 pull-ups!

Vilken blir din nästa tävling efter Games?
Det blir Fit as fuck den 27 augusti i Köpenhamn. Där kommer jag att tävla i team med Andreas och Christian.

Vad gör du när du inte tränar? Då jobbar jag, umgås med familj och vänner och hänger med Reebokgänget vissa helger.

Vi kommer hålla tummarna för Jenny!

Läs mer om Crossfit Games på www.games.crossfit.com.


Kommentera

