”When the arms bend the power ends”

18 Aug

Jag(Andreas) och Jenny gjorde repris på gårdagens morgonträning. Christian, som har ett riktigt jobb, hade dessvärre inte möjlighet att deltaga idag. Fit as Fu*k-laget var således en man kort. Bara en vecka kvar nu. Och det känns lite pirrigt. Första CrossFit-tävlingen för min del. Dom där gamla danskarna som håller i tävlingen har tydligen en liten förkärlek för Olympiska lyft och skivstänger. Därför la vi lite extra krut på det idag:

1) 2-2-2-2 Power snatch

Jag lyckades komma åt någon funktion på kameran som jag inte ens visste fanns. Tyckte det såg lite konstigt ut när jag filmade men tänkte inte mer på det. Såg sen att jag filmat i superslowmotion. Detta visade sig vara rätt coolt när det kommer till olympiska lyft. Rutten kvalitet på filmen (och lyften) blev det dock. Väldigt intressant att se sig själv lyfta i slowmo, synd bara att ens tillkortakommanden blir så tydliga. Inte drar väl jag så mycket med armarna?? Jo!

”When the arms bend the power ends”

Som en smart dansk en gång sa till mig ;).

2) Skivstångskomplex, 4-6 set av följande serie:

Power clean – Front squat – Hang clean – Jerk

För min egen del så var den svåra biten att greppa om mellan de olika momenten. Sjukt stel i latsen och bröstryggen gjorde att jag inte hade någon som helst rackposition att tala om idag. Gjorde till och med rätt ont, så nöjde mig efter 4 set och 85kg, vilket inte var några som helst problem. Better safe than sorry. Tror nästan att SuperJenny kom upp till samma vikter. Hon var inte långt borta i alla fall.

3a) 3×12-15 Kettlebell svings

3b) 3×15 Toes to bar

Här var det ett lite annorlunda upplägg än man är van vid. Ett gammalt hederligt superset. Eller tre rättare sagt. Först svingarna och sedan direkt på toes to bar. Och sen vila! Planen var att vi skulle jobba oss upp till en tung sving varför vi gavs lite marginal (12-15). Problemet med kettlebells är ju bara att stegen är rätt stora. Jenny som är så sjukt stark började med 24kg, fortsatte med 32kg(mer än 50% av kroppsvikt?) sen var nästa storlek på KB 40kg vilket kändes lite övermäktigt så hon tog 32:an även i sista setet. Själv körde jag på 32kg-40kg-48kg. Det blev lite tungt på sista setet men fick till 13 svingar med 48:an innan jag fick vika ner mig.

4)Roddsprinter 5x30sek, 1min vila. All out!

Räkna antalet meter.

Det var det passet. Inte många rörelser vi inte fick med. Annorlunda och kul. Mest stryk tog underarmarna. I morrn vila och 50 mil i bil. Mot Halmstad och Eleiko. Wuhuu!

 

2 svar to “”When the arms bend the power ends””

  1. Richard augusti 19, 2011 den 8:21 f m #

    Jag skulle också behöva se mig själv i slowmotion, jag gissar att det böjs en del på armarna här också.

    • Andreas augusti 19, 2011 den 12:41 e m #

      Om jag hittar tillbaka till funktionen så kan vi nog lösa det i helgen!

Kommentera

