Fit as Fu*k 2011 – Sammanfattning

29 Aug

Då var alltså helgens tävling avslutad och vi är alla överens om att den gick långt över förväntan. Men vi tar det från början:

Sent i fredagskväll möttes vi upp på Hotel Scandic Nyhavn för att gå igenom vad som komma skulle. Vi hade tagit oss dit på lite olika sätt, därav den sena briefingen, men nu var alla äntligen på plats. Man kan lugnt påstå att en känsla av nervositet blandad med spänd förväntan hängde över oss i hotellrummet. Vi var alla överens att vi bara var här för att ha kul…yeah right.

 Lördag – Game day.

Vi började, vår vana trogen, med att länsa kokta-ägg-korgen på hotellfrukosten. Och efter en stadig frukost var det dags att dra på sig matchstället och bege oss till registreringen.

08:30 var vi på plats för att delge vår närvaro samt hämta ut en t-shirt. Snart var det dags.

De olika tävlingsmomenten hittar ni här:

http://fitasfuck.wordpress.com/2011/08/23/fit-as-fuk-challenge-2011-the-wods-scoring/ 

Event 1 – Teams.

Shit! Nu började det bli nervöst på riktigt. Vi i laget kände dock att vi hade en bra plan som vi skulle hålla oss till. Max tio repetitioner var och kände man att man tappade tempo så var man tvungen att byta! Vi var på det klara i vilken ordning vi skulle köra och när 3-2-1-GO löd så var det inga tveksamheter om vad vi skulle göra. I ett rasande tempo betade vi av 60 kettlebellsnatchar och vi var först iväg på den första löpningen. Vi höll det höga tempot och ett perfekt teamarbete eventet igenom. Vi lyckades ta oss igenom även övriga moment utan att tappa vår ledning. Vi vann vårt heat och det visade sig senare att vi även vann totalen i event 1. Och ganska klart dessutom. Vi var 35 repetitioner före 2:an. Det kändes såklart bra att inleda med en första plats då vi var lite osäkra på hur vi skulle klara oss i Event 2. Mer om det snart, men först tjejerna.

Event 1 – Women. 

Både Ellinor och Louise gick ut snabbt och var bland de första iväg från kettlebellsnatcharna. Efter snatcharna gick Ellinor vidare till Burpees och Lousie till Toes-to-bar. (det hade visat sig bli kaos under lagtävlingen så för att minimera det så justerade de ordningen på övningarna). Ellinor kämpade en aning med burpeesarna medan Louise dammade av 20 toes-to-bar i ett rasande tempo. Louise fick en ledning som hon vägrade släppa ifrån sig. Hon vann sitt heat efter att  ha dominerat pistolerna där många fastnade, hon var som en studsboll. Även Ellinor gjorde grymt ifrån sig och slutade 7:a i första eventet.

Event 2 – Teams

Så till momentet som vi i laget hade fruktat en aning. Eller fruktat är kanske fel ord, men vi trodde att vi skulle få svårt att mäta oss med övriga lag. Vi vet ju att danskarna i regel är väldigt starka och lagtävlingen var överrepresenterad av just danska lag. Vi var dock fast beslutna över att göra vårat bästa. Det gick långt över förväntan! Jenny fick upp 65kg över huvudet (på tävlingen…på uppvärmningen fick hon upp 70kg, men det räknades tyvärr inte) Christian slog till med ett sjukt PR på typ 20kg och dammade upp 80kg som vore det bomull. Jag(Andreas) fick upp 110kg, gjorde ett försök på 115kg vilket blev ett PR i Power clean, men längre än så gick det inte. Vi fick ett totalresultat på 255kg, vilket gav oss en andra plats i momentet! Väldigt förvånade och väldigt glada var vi nu alltså vidare till moment 3 då vi fortfarande låg etta efter två event.

Event 2 – Women.

Här var det total dominans av Ellinor och Louise. De båda delade på segern efter att, nästan synkroniserat, lyckats få upp 70kg över huvudet. Grymt starkt och väldigt kul att se. De båda var lite väl ivriga på första försöket och misslyckades. De tog sig sedan samman och lyckades på andra försöket med varsin väldigt snygg split jerk. Louise fortfarande etta totalt och Ellinor klättrade upp till en 3:e plats.

 Event 3 – Teams

Här gick det undan! Och shit vad kul vi hade under det momentet. Vi hade planerat minutiöst vem som skulle göra vad och i vilken ordning. Den som sett fotoautomat-scenen i Sällskapsresan såg nog vissa likheter med vårat agerande. Jenny började med 30kg stången, gjorde 3 varv i ett rasande tempo. Snabbt som attan slängde vi på ytterligare 10 kg och Christian gjorde 2 varv precis lika snabbt, efter det 10 kg till och ett sista varv av mig. Sluttid: 1min 50 sekunder, och en klar första plats.

Event 3 – Women

Ett, för många av tjejerna, väldigt utmanande event. Dock inte för Ellinor, som minst sagt är vän med snatchen. Hon betade av de 6 varven utan några större problem och knep förstaplatsen. Louise var grym även hon, hennes domare var rätt petig(men rättvis) och hon fick ganska många repetitioner bortdömda.

Ställning inför finalen: Ellinor på första plats och Lollo på andra plats! Could it be mor exciting??

Event 4 – Final – Teams

Inför finalen hade vi insett att vi ”bara” behövde ta oss igenom för att vinna hela tävlingen. Helt sjukt. Vi hade totalt 4 poäng och tvåan hade 16 poäng, och då det bara var 5 lag i finalen så var det ju ingen som kunde komma ikapp….bara vi tog oss i mål…

Jag skulle beta av första varvet. Vi skulle alltså göra varsitt varv av:

 21 Kettlebellsvingar, 24/16kg

15 CTB Pullups

9 Overheadsquats m KB, 24/16kg

21 Marklyft 100/70kg

15 HSPU

9 Burpee pullups

25 m lunges med 24/16 kg kettlebell i en hand.

Jag gick ut bra, först iväg från svingarna, kämpade en del med CTB fick några bortdömda och blev rätt trött i greppet. Men ingen större fara. Fortsatte till squatsen, inga problem. Vidare till marklyften, tungt men görbart. Kände här att jag började bli rätt trött. Fortsatte till HSPU, som inte på något sätt är en favorit övning men hade som plan att dela upp dem 5-5-5. Det gick minst sagt inte som planerat. Jag var sjukt trött, kämpade upp några stycken och trodde jag var på typ 4 eller 5. Frågade domaren som sa att jag bara hade fått en godkänd, EN. Antingen hade jag benen för brett, eller så var ett finger i hålet på viktskivan eller så åkte jag iväg från väggen innan jag var helt utsträckt etc. Och så fortsatte det. Och ju fler jag fick bortdömda desto tröttare blev jag. Till slut orkade jag inte ens pressa upp mig, och då hade jag typ 12 kvar.  Har nog aldrig varit så frustrerad eller känt mig så värdelös. Där står jag och kan inte göra 15 handstående armhävningar.  Speakern var dessutom rätt duktig på att tydligt framföra att ”Team Reebok have to finish this event to win”. Och det var det enda som snurrade i huvudet, vi kommer förlora tack vare mig. Jag såg ingen som helst möjlighet att jag skulle kunna genomföra dessa återstående 12 repetitionerna. Jag hade nog vid det här laget säkert gjort 15, men fått nästan samtliga bortdömda och jag var helt slut i armar och axlar. Men jag kämpade på och på något konstigt sätt så hade jag till slut fått mina 15 repetitioner. Men det tog tid. För lång tid. När jag till slut var klar med mitt varv så satte Jenny fart som aldrig förr. Hon betade av sitt varv på typ 6 minuter och sen hade stackars Christian 4 minuter på sig att slutföra, vilket var en rätt omöjlig uppgift.

TIME!! Hördes ur högtalaren och vi hade alltså inte lyckats slutföra det sista eventet inom utsatt tid. Min besvikelse och känslan av att ha svikit mina lagkamrater visste inga gränser. Jag var vid det här laget helt övertygad om att vi hade förlorat. MEN! Det visade sig att inget lag att hunnit färdigt i tid och att vi hade slutat tvåa i eventet! Detta gjorde att vi ändå vann Fit as Fu*k 2011. Vilken dramatik. Jag personligen blev i stunden mest lättad och kunde inte riktigt känna segerns sötma tack vare min egna prestation. Men det är glömt nu. Nästan.

Event 4 – Final – Women

Ellinor etta och Louise tvåa inför finalen. Mer dramatiskt kan det ju knappast bli.

Tjejerna skulle köra samma upplägg som lagen med skillnaden att de skulle genomföra två varv.

Från svingarna var det jämt. Från chest-to-bar likaså. Vidare till OH-squatsen och marklyften skiljde det heller inte speciellt mycket mellan alla tjejer. Men det var, inte helt otippat, vid HSPU:erna som agnarna skiljdes från vetet. Ellinor visste vi är en fena på just dessa så här tog hon taget om en ganska ordentlig ledning. Lousie gick samma öde som jag till mötes och kämpade och kämpade med dom nedrans handstående armhävningarna. Ellinor betade av första varvet till synes oberörd och gav sig på varv två med god marginal till tvåan. En ledning som skulle bli än större när hon även på varv två kunde göra armhävningarna mer eller mindre obrutna. Imponerande. Ellinor tog sig ohotad i mål och var dessutom den enda tjejen som tog sig hela vägen. Louise kämpade som en galning och när klockan ringde så blev det klart att hon hade säkrat en pallplats! Vilka tjejer!

Sammanfattningsvis kan nämnas att den här helgen har varit helt fantastisk. Inte bara resultatmässigt utan även umgängesmässigt. Tror sällan det har skrattats så mycket!

4 svar to “Fit as Fu*k 2011 – Sammanfattning”

  1. Cissi augusti 29, 2011 den 12:29 e m #

    Ni är gryyyymma!!! Bra jobbat.

  2. Camilla augusti 29, 2011 den 12:41 e m #

    Grymt bra jobbat! Grattis!

  3. Johnny augusti 29, 2011 den 6:46 e m #

    Krille Cousin!!! My man. Ses på games 2013!

  4. Maria augusti 29, 2011 den 6:58 e m #

    Bra jobbat allihopa!!!!

Kommentera

