Inte helt fel och träna lungorna!

15 Apr

Jag är så glad efter dagens löpning!
Intervallträning har alltid mer eller mindre betytt en lite klaustrofobisk känsla i bröstet och lungorna för mig då jag har astma. Vårkanten då man faktiskt oftast kör igång intervallerna lite hårdare och luften inte värmts upp än gör att det bara piper i lungorna och andningen bli tung (tänk att andas i ett litet sugrör)
Idag var nog första gången någonsin som jag inte har haft den känslan.

Hur kan det komma sig?
För en månad sedan beställde jag en liten manick Frolov´s andningstränare. OBS!
Det är väldigt hög tv-shopvarning på deras marknadsföring, filmer ja typ allt, men jag gick på det.
Tänkte att det kan ju inte bli sämre och får man andas i ett munstycke och det blir trögare så måste jag ju  bli starkare.

Det hela går ut på att jag häller i lite vatten den större behållaren. Sätter i insatsen och andas i munstycket. I början kör man bara tio min och sedan ska man öka en minut / dag tills man nått upp till 25 min. Jag har än så länge bara kommit till 16 min. Efter att ha tränat med den i två veckor.

Känslan efter är ungefär som om man springer med en fallskärm och sedan släpper den. Ungefär så lätt blir det att andas med efteråt.

Så här ser det ut.
Jag återkommer om en månad igen för en tydligare



Kärlek.

2 svar to “Inte helt fel och träna lungorna!”

  1. KP augusti 6, 2012 den 10:56 f m #

    Det finns så mycket hype kring att andas med gasmasker och andra andningsapparater vid träning. Det största problemet är, att folk inte vet NÄR dessa ska användas. Generellt tror man att kroppen ska bli starkare och producerar fler röda blodkroppar om man andas genom dessa apparaturer UNDER träning. Detta stämmer ej.
    Under träning behöver kroppen tillgodose mitokondrierna i cellerna med syre, samt syre i blodet för maximal fysiska kapacitet. Detta begränsar man med att andas med exempelvis gasmask under tung träning. Kroppen får inte tillräckligt med syre, och man når inte samma maximala fysiska kapacitet som man hade gjort om man hade andats utan mask. Även om man upplever att det går att andas lättare efter man tagit bort masken, har man ändå inte legat på maxkapacitet under själva träningpasset. Vad som däremot är effektivt, är att andas EFTER ett hårt träningspass då pulsen nästan är på max. Detta gör att pulsen tränas till att sänkas snabbare, diafragman jobbar hårdare eftersom den måste andas in mer luft för att kunna återhämta musklerna och göra dem avlappnade, och revbensmusklerna (musculus intercostalis) blir starkare, vilket gör att man efter frekvent användning av denna metod, kan andas in mer syre i cellens mitokondrier, och i blodet efter några veckor/månader av denna träningsmetod.

  2. Team Reebok augusti 6, 2012 den 12:40 e m #

    Hej KP. Du har säkert helt rätt.
    Måste förtydliga att jag inte gör det huvudsakligen för några röda blodkropparsskull utan att leva lindrigare med min astma.
    Är det placebo eller att det faktiskt funkar jag inte svara på, jag tycker bara att min sjukdom är betydligt lindrigare sedan jag började med den här. Har inte använt medicin på flera månader.

    //Christian

Kommentera

