Ödmjukhet är aldrig fel.

8 Feb

Ibland blir jag verkligen riktigt ledsen när jag ser folk som tränar CrossFit helt tanklöst öppet hånar andra träningsformer på nätet.
Oftast får Zumba och traditionell gymträning en stor dos av filmer och bilder där man nedvärderar deras övningar, hur ofunktionellt och töntigt det är.

Jag har så svårt och se den här ödmjukheten som CrossFit försöker få sig att utstå sig som när man ena sekunden hävdar att man plockar russinen ur kakan från varje sport samtidigt som man kör pajkastning mot de som inte tränar som oss.

För mig blev här blev så väldigt tydligt när Jonas Colting gav sig ut i hetluften och pratade om hans syn på vår sport, och det var väldigt få som inte gick i taket. I en kort sekund hoppades jag att vi skulle bli lite mer ödmjuka mot andra efter att man slängde hans böcker, frustrerat skrev på hans kommentarfält i bloggen.

Efter att stormen hade lagt sig och Herr Coltings namn inte syntes lika ofta inom olika comunitys så kom alla roliga videos upp igen om där man jämför ”ofunktionella” träningsformer med CrossFit igen.

För mig är CrossFit ultimat men det är ju för att jag verkligen älskar jag vår träningsform, alla nya vänner och tycker det är det absolut roligaste jag någonsin har sysslat med, men att Zumbautövaren eller triatleten skulle göra det har jag svårt att se.

Handen på hjärtat, vad är det som är så fel med just Zumba eller andra pass de har på gymmen? Dom verkar ha skitroligt på sina träningspass samtidigt som dom får motion och bidrar till ett friskare samhälle, det är väll egentligen det som är syftet med att träna?

Vore det inte väldigt skoj ifall vi någon gång lite då och då kunde prova på ngt vi aldrig har kört, dans tex? För ett tag sedan följde jag med min fru på ett pass där det var stepp som uppvärmning i 15 minuter. Gissa vem som var sämst? Det kan ju vara så att jag föddes helt utan taktkänsla 😀

Om vi inte respekterar dom andra träningsformerna kan vi inte räkna med och få det tillbaka.

Hoppas du får en fantastisk helg.

Kärlek

14 svar to “Ödmjukhet är aldrig fel.”

  1. Louise tjäder februari 8, 2013 den 1:22 e m #

    Bra inlägg !!!!

  2. chubbi februari 8, 2013 den 2:18 e m #

    Den senaste veckan har det publicerats så otroligt bra och tänkvärda inlägg här. Fortsätt med det!

    Jag kan inte annat än hålla med i det du skriver. Och givetvis skäms jag lite över mig själv då jag vet att jag också ibland säger det som du refererar till i texten. Men, det är bara till att bättra sig.. 🙂

    Som sagt, bra skrivet!

  3. Bruno februari 8, 2013 den 2:57 e m #

    Djupt Chrille, bra!

  4. Andreas februari 8, 2013 den 3:02 e m #

    Word!

  5. jenny februari 8, 2013 den 4:10 e m #

    Helt rätt Chrille! Jag tillhör ju den kategorin som tränat aerobics i ett flertal år. Jag älskade att gå på salsaklasserna för det var så jäkla kul!! Har testat det mesta =) Jag är helt klart med att gå på en klass!
    Vad ska vi välja????

    • javad februari 8, 2013 den 6:21 e m #

      Du får välja Jenny 🙂

  6. javad februari 8, 2013 den 4:25 e m #

    Riktigt bra inlägg!! Bra skrivet…

  7. jebbe Ck februari 8, 2013 den 4:31 e m #

    Mycket bra skrivet! Ut ur er comfortzone o testa.:-)

  8. Kryckan februari 8, 2013 den 5:34 e m #

    Mer av detta behöver vi, Puss på dig Chrille 🙂

  9. Per Axelsson februari 8, 2013 den 8:02 e m #

    Bra skrivet Christian!

  10. Emelie februari 9, 2013 den 7:11 f m #

    Skitbra skrivet Chrille! Och om du vill öva på taktkänslan är du välkommen på mina Steppass 🙂

  11. Mathias Norr februari 9, 2013 den 2:44 e m #

    Bra skrivet! Har nog lära av det du skrev, men det har nog blivit en del så efter sina försvars tal, Men det är väl därför ja valde CrossFit för ja vill bli bättre. På allt. 😀

  12. Paola februari 10, 2013 den 1:35 e m #

    All rörelse är bra rörelse (om man inte gör något som skadar sig såklart) ung som gammal.
    äntligentant

  13. Ulrika februari 10, 2013 den 7:12 e m #

    Bra skrivet Christian! Alla är vi olika och tänk så bra det vore om vi kunde uppmuntra varandra att hitta sin egen grej istället för att tro att det man själv gör är det enda rätta. Min grej är crossfit men det är ju jag det.

Kommentera

