Ökar skaderisken när du tränar CrossFit?

25 Feb

Det här är en diskussion som har tagits upp flertals gånger och många som börjar ifrågasätta och anta att bara för att man tränar CrossFit så skadar man sig! Så då tänkte jag ta upp, och detta är mina åsikter och mina funderingar, vad jag tycker om det antagandet!

Varför skadar man sig?

Tänk efter, om du någonsin skadat dig under något träningspass, vad du gjorde som medförde till att du blev skadad? Var det träningsformen? Var det tränaren? ELLER hade du för bråttom att utvecklas och försökte springa innan du lärde dig att gå?

Personligen, tror jag mer på det senare alternativet än de tidigare! Många av skadorna man får, återigen enligt mig, är att man har för bråttom att exempelvis lyfta tungt, tror att man behärskar en övning som man egentligen har problem osv.

Jag kan ärligt säga att jag har skadat mig flera gånger, men beror det på CrossFit? Nej, det gör det inte. För 2 år sen skadade jag båda mina knän när jag körde löpintervaller, Varför? Jo, för att jag troligtvis inte behärskar löptekniken (Ja, det finns löptekniker) så som jag borde ha gjort. Och jag började ta i BETYDLIGT mycket mer än vad jag borde ha gjort och det ledde till att jag fick broskskador i knät som jag än idag har problem med!

För ett halvår sen bröt jag båtbenet, återigen berodde det absolut inte på träningsformen utan dumristighet på jobbet!

Men betyder det att det är farligt att jobba? Eller att Jogga?

Jag har även kört en hel del kampsport under mina år! Och där är skaderisken OERHÖRT mycket större än allt annat jag har varit med om. Men om man tänker efter igen, varför skadar man sig på kampsport? Jo, för att man har bråttom att utvecklas och låter inte saker och ting falla på plats i lugn och ro!

I Min värld, och vad jag tror, så uppkommer majoriteten av alla skador pga att man har för bråttom, och sen att man inte lyssnar på sin kropp. Nu kastar jag visserligen sten i ett glashus för jag är en sån person som inte lyssnar på min kropp och kör på!

Ett exempel är detta:

I lördags skulle jag köra ett helvetespass:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 av
Muscle Ups
Squat Clean Thrusters @ 70 kg
TTB

Jag körde på och kände att allt gick hur bra som helst, tills jag kom fram till mitten av passet och första Squat Clean Thrustern i de setet. Jag hamnade fel på vägen ner på thrustern och hörde ett ”klick” ljud i högra handen! Kort därefter kände jag att det började bulta mer och mer i handen samt att jag började få väldigt ont. Jag höll om min hand, och tittade på stången för att återigen ge mig in och avsluta passet.

Då fick jag ögonkontakt med Mattias Ageheim som ställde en väldigt bra fråga:

–          Är det värt det? Open är om 2 veckor!

 Den lilla meningen gjorde att jag började tänka och där bröt jag passet!

Så om vi går tillbaks till ursprungsfrågan i detta inlägg:

Varför skadar man sig?

Det är för att man inte lyssnar på sin egen kropp!

Om inte Mattias hade sagt den där meningen till mig så hade jag fortsatt köra! Och då hade jag definitivt skadat mig (kanske tom brutit handen igen) så pass mycket att jag inte skulle kunna träna eller ställa upp på Open! Som i sin tur leder till att jag skulle bli väldigt besviken (milt sagt).  Skulle den skadan vara pga CrossFit?

Jag kanske är helt ute och cyklar men i alla träningsformer, oavsett om du är ute och joggar eller kör kampsport, så finns det ALLTID skaderisker! Tyvärr, kan man skada sig överallt! Antingen så väljer man att lyssna på sin egen kropp, och om man väljer att inte göra det så har man förhoppningsvis någon som stoppar en när man är på väg att göra något väldigt dåligt!

Tänk på det, istället för att skylla på de olika träningsformerna, titta dig själv i spegeln och ställ dig den frågan. Varför skadade jag mig? Och hur skadade jag mig?

Och detta gäller ALLA träningsformer.

Så våga ta det lugnt, ta ett steg i taget och träna för att må bra!

Gå även in på Mattias Ageheims blogg och läs om detta, där han har skrivit mer utförligt om just detta ämne. Det inlägget hittar ni HÄR

All kärlek till Er!

3 svar to “Ökar skaderisken när du tränar CrossFit?”

  1. Y februari 26, 2013 den 9:41 f m #

    TACK för ett jättebra inlägg! 🙂
    Det är det där med att ta eget ansvar… Lättare att skylla på sporten, dåliga tränare eller dålig utrustning än att själv ta ansvar för sin kropp och sitt liv. Ofta handlar det ju om, precis som du säger, att vi inte lyssnar på vår kropp och signalerna den ger. Det där med prehab är inte så dumt…

    //Y

  2. Christian februari 27, 2013 den 7:36 f m #

    Grymt Skrivet min vän!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Axelproblem | Team Reebok - mars 1, 2013

    […] mest att jag är en idiot och inte lyssnar på min kropp, ett ämne som Javad tidigare nämnt här på […]

Kommentera

