Axelproblem

1 Mar

Sedan augusti 2012 har jag tränat målmedvetet med ett enda mål i sikte, Crossfit Games Open 2013. Träningen har gått upp och ner men mest upp och jag har allt att tacka Andreas Lindberg för det. Du är awesome!

Under denna period har jag dock haft lite axelproblem, som jag ignorerat, och nu har detta gått så långt att jag inte kan använda axeln alls. Detta bekräftar mest att jag är en idiot och inte lyssnar på min kropp, ett ämne som Javad tidigare nämnt här på bloggen.

Jag antar att axelproblemet rör sig om en inflammation av något slag och detta antagande baserar jag på det faktum att jag inte har ont under dagtid, förutom när jag tränar, utan endast på natten och då främst när jag ligger på den sidan där jag har ont. Jag har tagit tag i problemet och sökt hjälp hos bl.a. Gummi Palmason som hjälpt mig vid ett tillfälle och tanken är att jag ska få behandling vid fler tillfällen, tiden har bara inte räckt till. Dessutom har jag träffat Mr Movement Wizard, James Jowsey som screenat mina axelrörelser och försett mig med rehab-övningar som förhoppningsvis skall hjälpa mig att bli bättre i axeln.

Bakslaget med axeln har inte bara varit dåligt utan också bra. Det har inneburit att jag för tillfället tränar mycket bål och allt under midjan och jag, som tidigare haft stora problem med att löpa, mest pga smärta i fötter och knän pga min Reumatism, nu börjat springa mer än vad som är lämpligt för att skaffa sig maximal muskelmassa 🙂 Jag har sedan årsskiftet sprungit sträckor runt 5 km vid ett flertal tillfällen och jag börjar tycka om löpning igen. Även fast Mads kallar det flyktbeteende så kan jag ändå se att det är bra för mig att träna utanför boxen ibland. He he!

Jag har dock väldigt svårt att släppa det här och under sessionen med James sa tog jag upp att jag tyckte det var väldigt tråkigt att jag nu förmodligen inte skulle kunna ställa upp i Open nu när jag tränat så målmedvetet under hela hösten och vintern. James tittade på mig och frågade ”Are you going to win the 250 000 $ (vinstsumman i Crossfit Games)??”. ”Nej, förmodligen inte” svarade jag. ”Precis och därför kanske du kan hoppa över Open detta år så att du, om du vill, kan ställa upp nästa år och försöka då” (med ett stort leende). James lyckades att få mig att förstå att det inte finns något som är viktigare än hälsan och eftersom jag inte har chansen att vinna Crossfit Games kanske jag istället skulle jobba på att fixa axeln. Det vore tråkigt att riskera en eventuell framtida operation med begränsad rörlighet och träningsförmåga som resultat av ren dumhet och hybris.

Summa summarum är väl att det inte alltid blir som man tänkt sig och att det är sjukt viktigt att lyssna på sin kropp. Nu kommer jag dessutom få njuta av att se mina Team Reebok-vänner krossa woddar till höger och vänster varje vecka, hur coolt är inte det!?

Simma lugnt!

3 svar to “Axelproblem”

  1. Moje mars 1, 2013 den 1:07 e m #

    Richard, oavsett Open eller inte så rockar du ändå!
    Se det som att du skyndar långsamt, inför Open 2014…

    • Richard mars 1, 2013 den 2:37 e m #

      Hehe, det ska jag göra!

  2. Mattias mars 1, 2013 den 8:34 e m #

    Rich – vi kan heja från sidlinjen! Beer and popcorn!!
    Du är ju dessutom smartare än jag – jag hann anmäla mig innan jag insåg att jag inte skulle köra 😉

Kommentera

