Hur hanterar du dina Motgångar?

21 Mar

Motgångar är en del av träningsvärlden! Oavsett om du Dansar, kör kamsport eller tränar CrossFit så dyker det alltid upp olika sorters motgångar.

De motgångar som vi möter dagligen inom träningsvärlden är skador, motivation eller allmänt missnöjdhet! Tyvärr är det många som låter sig slås ned när dessa dyker upp, och då ger man upp eller så blir man väldigt kritisk mot sin träning (och jag brukar vara en av dom).

För 2 år sen skadade jag mina knän när jag körde löpintervaller, det gjorde att jag knappt kunde träna i 4-5 månader och jag tappade min motivation. Det förstörde allt för mig och allt jag hade tränat upp försvann.

Sen bröt jag båtbenet nu i September och gick runt med gips i 3 månader plus att jag inte kunde lägga tyngd på min högra hand i någon månad efter avgipsningen. Jag var nästan på väg att ge upp, men som tur så har jag en riktig bra Coach (Läs Mads)  som tog sig tiden och pratade med mig om hur vi kan träna UTAN att behöva använda högra handen. Och förutom det så hade jag mina vänner från denna underbara team, speciellt Järngänget på morgonen, som alltid var där och motiverade mig att fortsätta. Det gjorde att jag är tillbaks idag, nästan 100%, men starkare än jag någonsin varit!

Men det här är bara en motgång som vi stöter på i träningslivet, det finns mycket mer som dyker upp jämt och ständigt. Jag har haft diskussioner med många som känner att dom tappat motivationen för träningen, känner att dom inte duger som atleter osv. Men frågan är hur kan vi omvandla motgången till Framgång?

Så tänk på detta:

  • Har du haft några motgångar?
  • Vad har det varit för motgångar?
  • Hur har du hanterat motgångarna?
      1. Kunde du ha hanterat det bättre? 🙂
      2. Har du kunnat omvandla det till Framgång?

Ett exempel på en motgång som omvandlats till Framgång är vår egen Jenny som fick diskbråck för ett år sen, men är tillbaks starkare än någonsin idag! Läs den här!

Idag försöker jag tänka annorlunda, idag försöker jag omvandla motgångarna till motivation för att ta nästa steg och bli framgångsrik i min träning. Men ibland faller man i gropen och försöker trycka ner sig själv, men då är det viktigt att ha någon du kan prata med som i sin tur får dig att må bättre och som ser allt från ett annat perspektiv!

Så nästa gång du känner motgången, ge inte upp! Sätt dig ner, prata gärna med någon i din närhet (kanske någon av dina tränare) och lägg upp en plan på hur du ska träna! Då lovar jag att du kommer komma tillbaks starkare och bättre än någonsin!

67770_10151338384030269_1574397164_nFår jag bjuda på lite kaffe?! 😉

Ha en underbar dag nu! Och för Er som ska köra 13.3 – In och krossa den!

Annonser

3 svar to “Hur hanterar du dina Motgångar?”

  1. Karinmedk mars 21, 2013 den 10:27 f m #

    Tack för peppen!
    Skadade ledbandet i ena knät i skidbacken i lördags. Så min träning känns förstörd, även om jag nu börjat med sjuklgymnastik med en gång. Men jag ska absolut ta en träff med PT’n och få lite hjälp med hur jag kan träna resten av kroppen utan att belasta knät mer än vad jag klarar av. Tack!

  2. Louise tjäder mars 21, 2013 den 11:47 f m #

    Härligt att läsa din skrivning!!

  3. Elin Sand mars 22, 2013 den 3:13 e m #

    Ni är så inspirerande allihopa! Stor kram!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: