Mina tankar kring Crossfit OPEN.

4 Apr

Open 2013 närmar sig sitt slut. Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring Open.

Det här är tredje gången som jag är med på Crossfit open så jag känner mig lite rutinerad nu =)

Första året var allt väldigt nytt och kul. Jag hade inga förväntningar på mig själv eller från andra. Jag kommer ihåg hur det var då. På varje pass var det någonting nytt som jag aldrig hade provat. Allt kändes lekfullt och kul och jag njöt verkligen av de 6 veckorna. Om jag minns rätt hamnade jag någonstans kring plats 16 i Europa. Vilket jag var otroligt stolt och imponerad över. Så jag gick vidare till Regionals men valde att avstå för att istället åka på semester till Grekland. ( en resa som var bokad sen långt tillbaka) Ni fattar inte hur mycket skit jag har fått för detta. Men jag är fortfarande nöjd över mitt beslut! Första året kände jag dock att all träning under de här veckorna vart förstörd för jag ville hela tiden prestera mitt allra yttersta på open passet.

Bild

Träningsbild från min omtalade Greklandsresa 2010.

Open 2012 var andra året för mig och inför det hade jag bestämt mig för att Open inte skulle få förstöra min vanliga träning. Att jag bara skulle göra passen en gång och då försöka att göra dem på torsdagen så att jag kunde träna som vanligt resten av veckan. Jag hade nu detta år mer press på mig själv än året innan och ja märkte att andra öven hade det på mig. Jag tyckte att den pressen bara var positiv och fick mig att må bra. Jag höll min plan och presterade bra på alla pass. Gjorde inte om något och var nöjd med alla mina resultat. Åh vilken skön känsla det var!!! Detta open har jag nog gillat bäst!(inte så konstigt kanske) Slutade på en 10:e plats vilket jag var jättenöjd med! Åkte självklart på Regionals (vågade inget annat) för att tävla. Herregud, det var nog mitt livs tuffaste helg!

Bild

Här mitt i passet 12:4 med Jenny. 

Så nu då, år tre! Förstod inför detta år att det skulle bli tuffare att det skulle ploppa upp nya namn och att alla hade blivit bättre. Valde att tävla i lag. Dels för att jag ville pröva något nytt och för att jag har känt mig lite nöjd med det egna tävlandet. Sen självklart för att få en större chans att tävla på Games. Ville hålla samma plan som året innan, att bara göra passet en gång och inte låta open ta upp för mycket kraft och energi. Det här året har inte känts som innan. Jag har blivit besviken på passen, tycker det är tråkigt med samma pass som året innan eller i stort sett liknande pass. Det jag älskar med Crossfit är just variationen och spänningen inför nya oprövade pass. Jag gör sällan samma metcon flera gånger.

I år har open inte förstört min vanliga träning. Men i år känner jag att jag kanske skulle ha låtit den gjort det med tanke på att jag är missnöjd med två av mina resultat. Men även här är jag kluven och faktiskt nöjd att jag inte gjorde om de passen. Så i år har jag fått jobba mer med det mentala. Hur det känns att inte leva upp till sina egna och andras krav på en. Huvudsaken i år är att vårt lag Team Reebok Crossfit Nordic går vidare och inte vilken plats på det individuella jag tar. Trots att jag hela tiden intalar mig själv detta så är det lite tufft för egot att se att jag inte har legat på den individuella plats som jag har velat. Men även det är en nyttig läxa. De som ligger högt placerade har kämpat bra för det och jag tycker det är imponerande hur många verkligen kämpar för denna tävling!

I år har jag stundtals känt att prestationskraven har stått ivägen för glädjen och jag har även sett det i andras ögon. För mig är glädjen otroligt viktig och ni som har läst tidigare inlägg som jag har skrivit har säkert märkt hur jag ofta uttrycker mig så.

För mig är det viktigt att fylla mitt liv med annat än bara Crossfit. Det får mig att få perspektiv på livet och träningen.

Bild

Bild från 13:1. 

Avslutningsvis vill jag säga att Jag är supertaggad att i år få tävla i lag med superduktiga Athleter som brinner för Crossfit. Just nu älskar jag de tillfällena som vi får chansen att träna ihop. Och de träffarna ger mig så mycket ny träningsglädje och en påminnelse om varför jag utsätter mig själv för denna tuffa sport.

Tack för ordet

/Ellinor

Ett svar to “Mina tankar kring Crossfit OPEN.”

  1. Elín april 8, 2013 den 6:04 e m #

    Jättebra skrivet Ellinor! Regionals kommer att bli super kul! 🙂

Kommentera

