Att hinna med träning, tävling, jobb…

23 Apr

Det är inte alltid lätt att hinna med jobb, träning, tävling, vänner, familj och åtaganden. Oftast blir något av det ena lidande och det är lätt att skuldkänslor uppstår. Vad gör du för att hinna med att träna, tävla, umgås med vänner, jobba och samtidigt hitta balans i vardagen?

Min lösning har blivit mindfulness. Att leva i nuet. Att vara närvarande. Att vara där jag är och ingen annanstans. Om jag i tankarna är någon annanstans blir jag stressad och börjar tänka på allt annat som jag borde gjort eller där jag borde varit. Om jag jobbar försöker jag att vara där till 100 % i kropp och själ. Då tänker jag inte på träningen eller Regionals. Eftersom jag jobbar med marknadsföring och inte alls med träning så kan det faktiskt kännas skönt att vara i en miljö som är långt ifrån Crossfit.

Lollo_jobb

På jobbet och närvarande i nuet!

Under en period då jag var stressad, hade jag ångest när jag tränade för att jag borde jobba. När jag jobbade kände jag att jag borde träna. Den där balansen infann sig aldrig. Tyckte det var svårt att ge något 100 %, förmodligen för att jag tänkte på ALLT samtidigt.

Men sedan blev jag rekommenderad att göra mindulness och det har gjort min vardag lättare. Jag kan verkligen rekommendera att ladda ner en mindfulness-app till mobilen. Jag använder mig av guidad meditation och det går alltid att klämma in mindfulness. I appen jag använder mig av finns allt från 3 min till 30 min guidad meditation. Du kan meditera på tunnelbanan, hemma vid köksbordet, på toaletten, i något konferensrum…

Så här gör du mindfulness
I mindfulnessmeditation använder du framför allt andningen för att vända uppmärksamheten mot ditt inre.

  1. Sätt dig med rak rygg på en stol, gärna utan att luta dig mot ryggstödet.
  2. Fäst din uppmärksamhet på andningen – blunda om det känns bra. Fokusera på andningen, lyssna på andetagen.
  3. Känn var du har andningen, i bröstet eller magen. Följ inandningen hela vägen in i ett ordentligt andetag. Följ sedan utandningen hela vägen ut. Fortsätt så. Du upptäcker att det finns fullt av tankar, det är helt normalt. Se tankarna, släpp dem och kom tillbaka till andningen.

Sen är det viktigt att fortsätta  meditera och vara i nuet. Det är inget man blir expert på i första taget. Jag känner fortfarande att jag kan försvinna bort från nuet men det händer bara inte lika ofta som tidigare.

Det var mina upplevelser och tips! Och vi har alla olika prioriteringar i livet. Har du tips på hur du hinner med allt? Hur gör du dina prioriteringar för att hinna med?  Dela gärna med dig!

//Louise

7 svar to “Att hinna med träning, tävling, jobb…”

  1. Mia - träning och småbarnsliv april 23, 2013 den 10:02 f m #

    Vilket bra tips, det ska jag prova! Behöver stressa ner…

    • Louise april 23, 2013 den 11:22 f m #

      Ja gör det och ha tålamod! Det tar några gånger att komma in i det.

  2. Elín april 23, 2013 den 8:18 e m #

    Jag måste också prova! 🙂

  3. stina april 24, 2013 den 10:59 e m #

    Känner igen mig i precis allt du skriver! Har börjat tänka på det allt mer att bara fokusera på nuet. Det ger ingenting att tänka på alla att-göra-listor och gå runt med prestationsångest och dålig samvete hela tiden. Så otroligt bra skrivet och jag hade absolut uppskattat fler inlägg om det här!

    Tack!
    Stina

    • Louise april 25, 2013 den 8:36 f m #

      Tack, vad kul att du uppskattade det! Kanske kommer det fler liknande inlägg! 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tid till träning? | Team Reebok - april 24, 2013

    […] bitar men ibland är det svårt att få ihop det helt enkelt. Hur brukar ni göra? Jag såg att Louise skrev om mindfulness, det är kanske något jag borde prova. Har ni några fler bra tips på hur man löser […]

Kommentera

