Crossfit och löpning

7 Maj

Nu när våren är här skulle jag som gammal friidrottare vilja ge några löptips, tips på hur jag resonerar när jag löptränar och hur jag gör upplägg för löpträning.

Om du vill förbättra din löpning måste du springa ofta! Löpningen är ett perfekt komplement till crossfit, det påfrestar inte alltför mycket på kroppen så är du sliten någon dag men ändra vill få in ett träningspass passar löpning bra.

Tränar du löpning – se till att träna löpning! Lägg inte in burpees, kettelbellsvingar och massa annat för då blir fokuset inte löpningen utan allt det sammanlagda av det du sätter ihop.

Distans – spring inte alltid samma distans, utan variera! Spring 2km, 800m, 400m, 10km, 100m, 60m, 200m, 40m. Variationen är viktigt, inte bara i crossfit utan även i löpning!

Tempo  – går hand i hand med distans. Ha inte alltid samma tempo. Du ska inte ha samma tempo/hastighet när du springer 3km som när du springer 5km. För att bli bra på löpning är det viktigt att våga öka tempot. Är du van att oftast springa 3-5km, variera dig och spring tex 8 x 60m. När det är en sådan kort sträcka gäller det att lägga i högsta växeln. Det är en all-out sprint.

Vila – var inte rädd med att lägga in vila mellan loppen, ju längre vila du har mellan loppen tex på, 6 x 400m desto mer kvalitet blir det i löpningen och desto snabbare kan du springa varje lopp. Tex om du springer 60 m och har 3 min gångvila får du mer snabbhet och kvalitet än om du bara har joggvila tillbaka till startlinjen. Då blir det uthållighetsträning.

Uppvärmingen – ju kortare distans du ska springa desto viktigare blir uppvärmingen! Ska du springa 8km är uppvärmningen inte lika viktigt som när du springer 60m. När jag friidrottade tog uppvärmningen ca. 45-60 min. Då ingick lätt jogg, stretch, löpskolning, häckgång, stegringslopp. Även, ju mer du värmer upp desto snabbare blir du när du väl springer för du har du redan jobbat upp flåset.

Se till att mjukstarta löpningen så du inte på första löppasset kör sprintträning på max, utan börja med jogg och öka successivt tempo och distans!

Bild från Washington State University när jag sprang häck där.

Bild från Washington State University när jag sprang häck där.

 

Lycka till!

//Louise

Annonser

2 svar to “Crossfit och löpning”

  1. Mads maj 7, 2013 den 8:34 f m #

    Check! Underbart med fler löptips för alla vi som inte kan springa!

    Tack

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: