Träning ska vara kul och hälsosamt.

5 Jun

Bild

Jag har reflekterat över en grej när det gäller CrossFit atleter.
Vilken sjuk koll alla har om hur man äter ”rätt” och har ett sundare leverne.
Man lägger mer än gärna pengar på dyra kurser hur man lever ännu bättre köper rehabprylar etc.

Tänk om man kunde skippa någon av dessa kurser och prylar och lägga dom pengarna på förebyggande behandlingar hos naprapat, kiropraktor, osteopat eller massör alt annan terapiform där terapeuten kan sätta fingret på ditt ev besvär eller ännu bättre faktiskt förebygga ev besvär och skador, istället för du ska att ligga och irritera muskeln mer på prylar som tennisbollar, foamrollers ja you name it.
Såvitt jag vet är det ingen jag känner där ett ryggskott har blivit botat av en foamroller, det kanske har blivit lite mjukare för stunden men det tar aldrig itu med själva problemet.

Jag säger inte att det är dåliga grejer, det är jätteskönt att rulla på dem när man känner sig stel men vid stående besvär tycker jag personligen inte om dem.

Jag har under en tid följt min fru som behandlar några av Sveriges bästa friidrottare.
Det som gör mig så imponerad är deras sätt att ta hand som sina kroppar och hur noggranna de verkligen verkligen är och vilar på utsatta vilodagar samt tar längre viloperioder efter säsong. då komemr många dra paraleller som Klüft och Kallur, men det är två stycken av många andra.

En person var lite skadedrabbad så den drog ner på träningsdosen ganska rejält, tog mer behandlingar och nu när tävlingssäsongen är här så kom även resultaten fast det här året inte skulle vara det år denne hade tänkt satsat på. Och där kan jag även dra paraleller till våra kära Mads och Jenny Jacobsen som var helt paj i sina rygar. Dom gick tillbaka flera steg, började om från början med träningen och sedan kom resultaten.

Problemet vi har är att vi inte har lika tydliga säsonger som det är i fotboll och många andra sporter och då blir inte vilan en lika självklar del. Många av oss därute lever och tränar som riktiga proffs. Kan vi inte ta hand om kroppen på samma sätt som dem med då?

Helt ärligt talat så är det väldigt få av oss som är på så hög nivå att man kan klassa sig som ett proffs så slappna av lite, våga njuta och har skoj och släpp alla onödiga krav på att sätta nytt pers var och varannan vecka, det är en morot men inte det väsentliga.

Sytet med vår träning är ju trots allt att vi ska ha roligt och må bra.
Är du konstant småtrasig och rehabbar mer än du får träna är inte det inte roligt och är det inte roligt kan träningen bli mer ett måste, du sätter onödig press och blir därmed osund, då spelar det ingen roll hur strikt kost du än har för du har ändå ett osunt leverne.

Även om träning är fantastiskt roligt och en viktig del för helheten så är det ju inte allt.

Våga ta en ledig månad i sommar umgås med vänner du annars inte hinner med, lägg lite tid om du har en partner, familj och njut av saker du annars inte hinner med.

När du kommer tillbaka till träningen kommer första veckan nog kännas lite småtung men kroppen kommer vara helare, träningshungern kommer tillbaka och välmåendet är förhoppningsvis lite bättre 😀

Kärlek.

//Christian

10 svar to “Träning ska vara kul och hälsosamt.”

  1. Louise juni 5, 2013 den 8:07 f m #

    Väldigt intressant läsning! Jag ska ta träningsledigt efter Games!

  2. Ellinor juni 5, 2013 den 8:12 f m #

    Bra skrivet Christian!
    Du påminner mig om saker jag redan vet. Men lätt kan glömma bort!

  3. Rakel Edda juni 5, 2013 den 2:04 e m #

    jag håller med! väldigt bra skrivet Christian!

  4. Amanda F juni 5, 2013 den 4:21 e m #

    Så klokt skrivet. Även om jag inte är en atlet i elitklass är träningsdosen ändå hög. Tack för kloka ord, i sommar ska även jag ta lite ledigt och träna lite precis vad jag vill och känner för. Rehab för kroppen även om den inte är speciellt skadedrabbad kan ju aldrig vara fel!:)

  5. Tim juni 7, 2013 den 6:38 f m #

    Så kloka ord. Ibland måste man ta några steg tillbaka för att komma några steg framåt.

  6. Martin juni 8, 2013 den 5:50 e m #

    Så sant, så klokt, så rätt!!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rodd kombinerad med Slamballs ger en underbar känsla | Team Reebok - juni 6, 2013

    […] Har Ni inte läst det rekommenderar jag Er att lägga ner några minuter och läsa det  HÄR. Det är en tankeställare… Tack Christian för det inlägget!!! […]

  2. Idag lyssnade jag på min kropp! | Team Reebok - juni 11, 2013

    […] skrev ju i i sitt fantastiska inlägg om att träning ska vara kul och hälsosamt! Och det är ju helt […]

  3. Rodd kombinerad med Slamballs ger en underbar känsla | Team Reebok Nordics - juni 14, 2013

    […] Har Ni inte läst det rekommenderar jag Er att lägga ner några minuter och läsa det  HÄR. Det är en tankeställare… Tack Christian för det inlägget!!! […]

  4. Idag lyssnade jag på min kropp! | Team Reebok Nordics - juni 16, 2013

    […] skrev ju i i sitt fantastiska inlägg om att träning ska vara kul och hälsosamt! Och det är ju helt […]

Kommentera

